Lies kwam met het verhaal over haar volwassen zoon, die wat over haar heen loopt. Hij luistert niet echt naar haar als ze wat vraagt, iets aangeeft of laat horen dat het niet ok is. Hij houdt helemaal geen rekening met haar, maakt lawaai als hij laat thuiskomt. Soms is hij eisend tov het eten, waarvan hij dan toch verwacht dat zij het klaarmaakt.
Als we dieper ingaan op de situatie, dan hoor ik Lies heel vaak sorry zeggen. Vooral wanneer het niet hoeft.
Hiermee maakt ze zich klein tov haar zoon, of de rest van de wereld. Als je wil gehoord worden, is het belangrijk om in gelijkwaardigheid te gaan in communicatie. Stop met de sorry die je klein maakt.
Als Lies dit begint te zien, en haar houding tov haar zoon aanpast, komt er eerst protest van de zoon. Immers, hij had zolang een keizerpositie, dat kan je niet in 1-2-3 veranderen. Toen ze het traject assertiviteit gevolgd had, zette ze een grote stap vooruit. Ze stopte niet alleen met haar eindeloze sorry, ze stopte ermee met zichzelf naar beneden te halen. Met anderen eindeloos te laten voorgaan. Met zichzelf uitsloven. In de situatie van Lies, vroeg het nog wat tijd en moeite, maar uiteindelijk werd de relatie met haar zoon beter, gelijkwaardiger.
Namelijk : als je wil gehoord worden, hoor dan eerst jezelf. Als je wil gerespecteerd worden, respecteer dan eerst jezelf.
Wanneer is een ‘sorry’ niet op zijn plaats :
- als je zegt wat er niet ok is.
- als je je mening geeft en weet dat deze afwijkt van die van de ander.
- als je een grens aangeeft en vermoedt dat de ander die mogelijk niet fijn zal vinden.
- als je een grens aangeeft.
- als je neen zegt tegen een verzoek die jou gedaan werd.
- als je emoties naar boven komen.
- als je zegt dat een voorstel niet past.
Want in deze situaties is excuseren niet aan de orde, en haal je jezelf naar beneden. Uiteraard zal het ook afhangen van de rest van je communicatie, je oogcontact, je lichaamstaal, kortom hoe zelfzeker je overkomt.
Wanneer is een sorry zeker wel op zijn plaats:
- als je een fout gemaakt hebt.
- als je een belofte of afspraak niet nakwam.
- als je iemand gekwetst hebt.
- als je jouw aandeel ziet in een conflict.
- als je een grens overschreden hebt van de ander.
Laten we in deze omstandigheden vooral WEL sorry blijven zeggen.
Wil jij ook groeien in gelijkwaardige communicatie? Wil je leren stoppen met een eindeloze sorry? Wil je meer gehoord worden? Geef je dan nu op voor het traject assertiviteit, dat start op 3 maart.
We komen 3 zaterdagen samen in een veilige groep om een groeiproces aan te gaan. Voor meer info :www.annderouck.be/groepstherapie/assertiviteit.