Kies voor fijne feestdagen

Hoe ervaar jij de feestdagen dit jaar? Is dit iets waar je naar uit kijkt, de sfeer, het samenzijn met dierbaren, kadootjes ? Of kijk je er tegenop en wou je dat het alvast 3 januari was?

De laatste 10 jaar hoor ik in mijn praktijk steeds meer mensen die in onvrede leven met de feesten: ik hoor dan : te veel, te lang, decadent, onecht, verplichtingen, het missen van echte verbinding, … een boel dingen die ze eigenlijk niet fijn vinden.

Als hoogsensitieve persoon voel jij waarschijnlijk wel rapper dan iemand anders als deze verbinding niet meer goed zit, als er andere waarden overheen gaan, als het donker niet meer kan “zijn”, als het feesten decadent wordt.

Veel HSP’s , die gewoon zijn om mee te gaan met de maatschappelijke stroom, hebben veel te hoge verwachtingen t.o.v. zichzelf : ze zijn de oorspronkelijke betekenis van deze periode “vergeten”. Ze voelen dat ze niet gewoon mogen zijn wie ze zijn. Ze sloven zich uit om veel te lange menu’s te maken, die het bezoek een indigestie bezorgen. Anderen zijn dan alleen, en soms is er niemand die hen uitnodigt.

Deze periode nodigt ons uit om naar binnen te keren, naar onszelf, en daar het donker toe te laten, zodat we ons nadien naar het licht kunnen keren. In de meest donkere periode van het jaar is het goed om ons te verbinden met diegenen die ons “na” staan. Deze verbinding voelen en vieren, daar gaat het om.

Ik nodig je uit om ook met deze feesten voor jezelf te zorgen, en hiermee onrechtstreeks ook voor anderen.

Durf je het bespreekbaar maken als het te veel is? Durf je het zeggen als het leuke er af is? Durf je alternatieven voor te stellen? Durf je te vragen als je alleen bent?

Hierbij een paar tips om de feesten goed door te komen:

  • Stel voor om de taken te verdelen, zodat niemand te veel kerst-stress heeft. Als jij diegene bent die het familiefeest altijd al organiseerde, geef dan aan dat je het anders wil volgend jaar.
  • Zorg voor een officiële beurtrol, als er veel mensen zijn die niet spontaan werk opnemen (meestal zijn deze er).
  • Hou de tijd beperkt, vaak begint het te vroeg en eindigt het te laat. Zeker als er spanningen zijn, is dit vragen om problemen.
  • Een doe-activiteit kan helpen om het vele zitten te doorbreken. Een gezelschapsspelletje. Naar de nachtmis gaan, als dit past in jouw visie. Gaan wandelen, ook in het donker. Samen zingen, eventueel mantra’s. Naar de kerstmarkt gaan.
  • Kijk af van de kinderen, als deze er zijn in de familie: welke spelletjes spelen deze nu? Ga als volwassenen mee-spelen.
  • Zorg er in deze periode voor dat je voldoende beweging hebt in de frisse lucht. Dat is een belangrijke compensatie voor al het zitten, eten en drinken.
  • Plan ergens ook een moment om rustig thuis in pyjama voor TV te hangen of met een boek in de zetel. Een “niets-moet-moment”. Dat is een tegengewicht voor de bijeenkomsten met te veel mensen, zeker als er ook spanning is.
  • Neem een moment om naar binnen te gaan in jouw donker stuk. Maak er contact mee en laat het toe, voel het. Nadien kan je dan beter mee-gaan in iets ander.

Ik wens je heel vredige kerstdagen toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *