Uit onderzoek blijkt dat het veranderen van dienstverlener meer te maken heeft met attitude en communicatie dan met professionele expertise. Hetzelfde horen we bij jobgerelateerde ziekten, zoals burnout, boreout : het heeft ook vaak te maken met de people skills van de leidinggevende.
Wat doen deze dienstverleners om hun klanten weg te jagen?
- Het zou fijn zijn om hier te werken als er maar geen klanten waren. M.a.w. ze tonen onvoldoende enthousiasme in het uitoefenen van hun job. Wil jij geholpen worden door iemand die geen zin heeft om je te helpen of te bedienen ?? Ik niet.
- Ze vertellen hun verhaal i.p.v te luisteren naar het jouwe. Deze dienstverleners gaan dus in een rolomkering. Als dienstverlener behoor je de gevende partij te zijn. Jij bent er voor je cliënt, niet omgekeerd.
- Ze luisteren niet goed, niet echt. Ze zijn niet echt empathisch. Dit merk je doordat hun antwoord vaak niet echt helpend is. Het antwoord is niet genoeg afgestemd op jou. En komt ook veelal uit hun ervaring.
- Hun reacties zijn vaak slogans. Eventueel spirituele slogans, maar hoe dan ook slogans, zoals ‘Tijd bestaat niet’ Je kan er veelal niets mee, voelt je eerder onbegrepen.
- Sommigen hoorde ik zelfs in competitie gaan. ‘Daar heb ik geen last van hoor.’ ‘Bij mij lukt dit wel.’ (liefst met een ondertoon, van je moet wel erg dom of incompetent zijn, om dit niet te kunnen)
- Ze gaan voorbij aan jouw hoogsensitiviteit. Ook al beweren sommigen dat ze zelf hoogsensitief zijn. Maar in het concrete begrijpen ze jouw hoogsensitiviteit niet.
- Als je de moed opbrengt om deze dienstverlener een feedback te geven, dan gooit hij het terug naar jou. M.a.w. hij kijkt niet naar zichzelf, gaat niet in communicatie met jou en zoekt hierin niet naar een oplossing of een compromis.
Werk jij als dienstverlener, als leerkracht, als energetisch coach, als shiatsu therapeut, als diëtist en wil jij wel begrijpen wat er onder de klacht zit van je cliënt? Wil je leren om (beter) te coachen, zodat je meer effect zal hebben in je werk?
Werk jij als leidinggevende en wil je echt luisteren naar je medewerkers? Wil je leren om mensen te bevestigen in hun kwaliteiten en bij te sturen in hun beperkingen? Zodat je wint in het resultaat van jouw werk en van hun werk.
Schrijf je dan nu in voor het 5-daagse traject ‘Doelgericht coachen voor HPS’s’, dat start op 27 november.