In een gesprek waarin blijkbaar weerstand aan het stuur zat, hoorde ik van deze vriend : ‘je remt me af’. Het is een persoon die nogal goed is in het verdraaien van feiten, als hij kwaad is en dat was hij. Waarover ging het eigenlijk?
Ik gaf hem feedback, op zijn vraag uiteraard, die hij niet leuk vond om te horen. Hij ging niet alleen in de weerstand, maar gooide er een heleboel oude kwaadheid bij, zodat de lading groot was.
Toen we nadien hierover rustig konden praten, zag hij zijn aandeel. En besefte wat de functie van het remmen was. En hij besefte dat hij de boodschapper afschoot. Als je feedback vraagt aan iemand, dien je ze aan te nemen. Dit betekent niet dat je het ermee eens moet zijn, of dat je het moet toepassen, dat is iets anders. Wel dat je je verantwoordelijkheid opneemt voor je vraag.
In een coachende rol ben je uiteraard afwisselend aan het gas geven of aan het remmen. Net zoals bij het autorijden. De kunst is om te weten wanneer je gas geeft en hoeveel. En wanneer het moment daar is om de gas los te laten en vervolgens te remmen. Of om even stil te staan, natuurlijk.
In coaching is gas geven : iemand bevestigen, stimuleren, aanmoedigen en positieve feedback geven om vooruit te gaan. Iemand zit op een weg waar gas geven aangewezen is.
Afremmen doe je als coach als je ziet dat er een bocht aankomt in de weg. Of een file, of een ander obstakel. Jouw coachee heeft deze nog niet gezien, jij wel. Uiteraard geef je je coachee de kans om dit zelf te zien. Alleen, soms kan het gevaarlijk worden en dan dien je in te grijpen als coach. Of soms merkt een beginnende chauffeur helemaal niet dat er gevaar aankomt.
Afremmen : dan help je iemand zien dat er een file ontstaat, dat er een gevaar is, of zelfs dat hij op de verkeerde weg is. Je gaat als coach verruimende feedback geven, herkaderen, spiegelen of confronteren. Allemaal technieken om jouw coachee bij te sturen, vooruit te helpen, om hem te helpen meer te zien, meer te anticiperen, meer aan te kunnen.
En uiteraard was alles begonnen met luisteren en empathie. En dan nog eens luisteren en empathie. En dan afchecken of je het goed begrepen hebt. Luisteren is het begin van alle communicatie, zeker ook van coachen.
Wanneer stimuleer je iemand? Wanneer rem je iemand af? Dit is afhankelijk van jouw inzicht in processen. Naarmate je meer kennis en ervaring hebt in het autorijden, kan je meer anticiperen op wat er gebeurt op de weg. Of op signalen die andere weggebruikers geven.
En dat is de hele kunst van het coachen. Je kan leren wanneer je wat het beste doet. En hoe je het kan doen Er is een ‘autorijschool’ voor. Want zo maar wat doen, tja, dat is af en toe toch een beetje gevaarlijk.
Wil je leren coachen? Wil je leren hoe je het doet? Wil je leren om meer en duidelijker processen te zien, zodat je weet wanneer je gas geeft en wanneer je remt? Geef je dan al op voor de opleiding ‘Doelgericht coachen voor HSP’s’. De datum van het traject wordt binnenkort vastgelegd.