Dit hoorde ik nog eens ‘ter herinnering’ in een opleiding die ik onlangs volgde. Ofwel, in het Nederlands: ‘de vrijheid komt als je je kracht gebruikt’. Ik vind deze uitdrukking zo toepasselijk in alle mogelijke contexten. Zo ook voor dienstverleners en leidinggevenden. Je kracht neerzetten in de communicatie maakt een heel groot verschil.
In de 5 daagse opleiding ‘coachende vaardigheden voor dienstverleners en leidinggevenden’ vertrekken we vanuit een context van coachen. Coachen betekent voor mij in alle gevallen : eerst luisteren, dan nog eens luisteren en wie weet, dan nog eens dieper luisteren. In een verhaal of vraag zijn vaak vele verschillende lagen aanwezig. Kun je als leidinggevende of dienstverlener verschillende lagen pakken? Hoe kun je goed en diep luisteren? Als je dit echt kan, dan zijn al vele ‘problemen’ verdwenen. Hiermee beginnen we in de opleiding. Meer informatie hier.
Daarna leren we werken met de informatie die we kregen : een proces begeleiden stap, voor stap, op een tempo dat voor jouw coach of medewerker klopt.
Je leert via het concept van de dramadriehoek om de juiste verantwoordelijkheid te nemen en om de juiste plek in te nemen t.o.v. je medewerker of coachee. Dit scheelt heel veel in tijd, je word efficiënter en duidelijker. Uiteraard leer je ook op een respectvolle manier begrenzen, iets wat voor veel mensen een uitdaging is, zeker voor HSP’s.
En als je leert een onderscheid maken tussen de verschillende persoonlijkheden waarmee je te maken hebt, kan je je aanpak hierop afstemmen. Wat opnieuw scheelt in minder frustratie omdat je verkeerde verwachtingen hebt, en minder ‘verlies’ omdat de ander zich niet begrepen voelt.
Kortom: je leert je afstemmen op je klant of medewerker, zonder je uiteindelijke doel uit het oog te verliezen. Je leert communiceren vanuit je kracht en hart tegelijk.
Experience is a hard teacher: it gives the test first, the lesson afterwards. Ervaring is een harde leraar: je krijgt eerst de test, en dan de les.