Lastig gevallen worden, wat doe je?

In de vorige blogpost ging het over de ander lastig vallen, of steun vragen aan je omgeving. Hoe ga jij om met mensen die jou lastig komen vallen, of die steun komen halen?

Als je een gever bent, dan kan het eerst al helpen om te bekijken of dit heel vaak gebeurt en wie dan naar jou toe komt.

  • Is jouw steun er voor mensen die je dierbaar zijn? Je gezin, je vrienden, je familie?
  • Kan jij zelf ook terecht bij deze mensen, als je steun nodig hebt?
  • Hoe voel je je nadien, na het contact?
  • Geef je aan te veel mensen steun, of merk je dat sommigen alleen contact nemen als ze in de problemen zitten, dan zit hier mogelijk een aandachtspunt. Misschien is het tijd voor (andere) grenzen.

Als je deze grenzen bepaald hebt en er komt iemand naar jou toe voor steun, dan kan dit belangrijk zijn :

  • Voel goed bij jezelf wanneer je echte ruimte hebt voor de ander en wanneer niet.
  • Voel ook hoeveel ruimte je hebt, en hoeveel tijd.
  • Communiceer liefst op voorhand als jouw tijd en of ruimte beperkt is. Het is vaak gemakkelijker voor de ander om jouw grens mee te respecteren.
  • Besef goed dat je niet meer dezelfde kwaliteit kan bieden als je over je grens gaat. Bijvoorbeeld : als je echt heel moe bent, als je aandacht helemaal bij iets anders is.
  • Verwijder zoveel mogelijk stoorzenders : programma’s die open staan, muziek, ander geluiden,…
  • Wees echt aanwezig bij de ander. Stel je echt open voor het verhaal van de ander.
  • Stel open vragen, dus vragen die je niet kan beantwoorden met ja of neen. Deze beginnen wel eens met hoe, wat, waar, wanneer,…
  • Onderbreek de ander niet, tenzij je iets niet begrepen hebt. Of het echt noodzakelijk is.
  • Stel je voor hoe jij je zou voelen als je in deze situatie en context zou zijn.
  • Ga er niet zomaar vanuit dat je bij dezelfde emotie komt als de ander. Dus, vraag het, als het relevant is.
  • Voor je mogelijk advies geeft, ga goed na of de ander dit wel wenst. Als je twijfelt, vraag het.
  • Voor je vertelt wat jou geholpen heeft, ga goed na of de ander hiermee mogelijk iets kan. Als je twijfelt, vraag het.
  • Ga naar een afronding voor je helemaal niet meer aanwezig kan zijn bij de ander.
  • Geef duidelijk aan wanneer de ander je mogelijk opnieuw kan contacteren en welke momenten moeilijker zijn voor jou.

Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *