Ik volgde een schilder-atelier in Frankrijk. Een boeiend creatief proces, op een fijne plek, in een heerlijk echt Frans hotel in een rustig dorpje. Voor ik besliste om deel te nemen aan dit atelier voelde ik wel wat angst : zou ik het proces kunnen volgen? Zou mijn Frans voldoende zijn om alles te verstaan? Zou ik mijn plaats vinden in een groep van uitsluitend Fransen, die veelal alleen Frans praten, en dat dan ook nog aan een hoge snelheid?
En het lukte allemaal, ondanks het feit dat de andere deelnemers allemaal minstens de 3de keer dit atelier volgden, en iedereen dus mekaar kende. Ik werd met de nodige aandacht opgenomen in de groep, dingen die voor iedereen, behalve voor mij, duidelijk waren, werden toch nog even herhaald en vakjargon werd uitgelegd, ‘pour notre flamande’. Ik kon dus in het proces duiken, ‘sans hésitation’ (zonder aarzeling), zoals ik nadien als feedback kreeg.
Dit is hoe het werkt, bij mij, en bij velen. Als we voelen dat we een plek krijgen, dan kunnen we in een (leer)proces gaan. Zonder deze veiligheid van een plek, ga ik niet zo diep in een proces, en leer ik dus niet zoveel. Of leer ik zelfs niet veel.
Dit is wat er gebeurt als je een sterke leider hebt, dan krijg je een gezonde groepsdynamiek. Een sterke leider heeft de nodige zorg dat iedereen een plek heeft in een groep, zet ook deelnemers aan om deze zorg mee op te nemen. Hij houdt rekening met de beperkingen van alle deelnemers, of deze nu lichamelijk is, of taalkundig, of wat dan ook. Hij stemt zijn aanpak af op het niveau, de persoonlijkheid, etc. van de deelnemer.
Jammer genoeg hoor ik vele mensen die dit niet mogen meemaken op hun werkplek. Die leidinggevenden hebben die onvoldoende aandacht en zorg hebben voor de plek van elkeen in een groep. Die leidinggevenden hebben waar ze niet terecht kunnen met hun vragen, zorgen of bekommernissen. Die hen niet begeleiden in hun job-inhoud. Hierdoor ontstaat veel lijden en komen vele competenties niet ten volle tot hun recht. Als medewerkers niet de juiste plek kunnen innemen op het werk, dan leveren ze een minder hoge kwaliteit van werk af.
Ben jij leidinggevend op een of andere manier? Sta je wel eens stil bij de dynamiek in jouw ‘groep’, team, klas, gezin,… Vraag je je wel eens af of iedereen een ‘kloppende’ plek heeft in jouw groep? Pik je signalen op van ongenoegen, die hiermee te maken heeft? Kunnen jouw medewerkers bij jou terecht? Ben je voldoende vaardig om hen vooruit te helpen?