Een strikvraag natuurlijk. Heel veel mensen denken van zichzelf dat ze goed kunnen luisteren. Ik merk wel wat anders, eerlijk gezegd. Ik kom privé en professioneel heel veel mensen tegen die niet goed kunnen luisteren.
Wat doen ze dan zoal wat me opvalt, en soms ook wel stoort (in een professioneel kader, als ik zelf cliënt ben, wil ik nl. gehoord worden) :
- Dienstverleners praten over zichzelf en vertellen je verhalen die je niet wil horen, want als je cliënt ben, behoort het over jou te gaan. Een dienstverlener behoort ten dienste te staan van de cliënt.
- Ze vullen in hoe het is voor jou als cliënt, zonder het te vragen. ‘Dit is moeilijk voor je’.
- Ze luisteren wel, maar zetten zichzelf in een hogere positie dan hun gesprekspartner, waardoor ze gaan betuttelen.
- Ze stellen gesloten vragen (dit zijn vragen waarop je kan antwoorden met ja of neen). Hierdoor voel je je niet uitgenodigd om veel te vertellen.
- Ze bevragen hun partner kritisch als het gaat over hun beleving: ‘hoezo voel je je gekwetst’?
- Ze luisteren zeer oppervlakkig, gaan onvoldoende naar de diepte. Dus behandelen ze je soms ook oppervlakkig.
- Als er emoties komen, veranderen sommige mensen van onderwerp, zodat je afgeleid wordt.
- En sommige mensen laten je letterlijk niet eens uitpraten. Ze onderbreken je in je verhaal, om zelf aan het woord te zijn met hun verhaal.
Ik maakte dit zoveel mee dat het me aangezet heeft tot het ontwikkelen van het 5-daagse traject ‘coachende vaardigheden voor dienstverleners en leidinggevenden’. Daarin leer je echt luisteren, leer je dieper gaan in een gesprek en je inleven. Daarnaast leer je ook feedback geven, begrenzen en andere noodzakelijke gespreksvaardigheden. Je leert een typologie (de karakterstructuren), zodat je je gesprek kan afstemmen op je medewerker, of coachee.
Waar kan je op letten als je echt wil leren luisteren?
- Zijn er stoorzenders in de buurt die je belemmeren om echt te luisteren? Verwijder ze.
- Ben je met je aandacht echt bij je gesprekspartner? Of is er een deel van je aandacht bij een ander onderwerp?
- Sta of zit gericht naar je gesprekspartner. Kijk naar hem/haar.
- Stel open vragen in het gesprek. Dit zijn vragen waarop je niet kan antwoorden met ja of nee. Ze beginnen wel eens met wat, waar, hoe, wanneer, wie.
- Luister helemaal naar het antwoord en zorg ervoor dat je goed begrijpt wat de ander zegt en bedoelt.
- Als je niet helemaal zeker bent dat je het begrepen hebt, check het dan, door het te vragen.
- Stel weer verdere open vragen, die het onderwerp verder verdiepen.
- Veel succes!
Als je mee wil leren hierover en over andere coachende vaardigheden, schrijf je dan in voor het traject coachende vaardigheden voor dienstverleners en leidinggevenden. We starten op 21 november.
Inderdaad Ann, er wordt zeer weinig geluisterd. Toen ik destijds met mijn zoontje naar de kleuterklas ging stond de directeur op de speelplaats en vroeg ‘Mevrouw Walravens, hoe gaat het?’ Toen ik een poging waagde om antwoord te geven was zijn aandacht al bij een volgend persoon, mijn antwoord deed er niet meer toe…
Vraag dan liever niets…