Ik namelijk wel. Soms van vrienden of kennissen, soms zelfs ook van professionals.
Wat bedoel ik met kruidvat-adviezen? Dat zijn goedkope, vaak niet kloppende adviezen. Of adviezen waarmee je niets kan. Omdat het standaardadviezen zijn, omdat ze niet passen bij jou als persoon, omdat ze gewoon doorgegeven werden, omdat mensen niet professioneel zijn in dit gebied en je wel een professioneel advies nodig hebt…
Onlangs was ik voor een behandeling bij een prof. Ze is helemaal prof als het gaat over haar vak. Maar ze blijft ook praten, ook als ze weet dat dit mijn vak is en zij mij niet kan helpen op dit gebied. Ook nadat ik het al verschillende keren aangaf. Op een bepaald moment gaf ze een reactie die zo compleet verkeerd was, dat ik het haar direct zei. Ze liet zich niet afschrikken hoor, ze gaf me direct een ander kruidvat-advies. Dus ik heb beslist dat ik een andere prof zoek in dit gebied.
Voor mij zijn dergelijke adviezen namelijk belastend. Ik merk dat ik dan eerder energie kwijt ben aan het uitleggen waarom dit niet klopt. Ik voel me dan vaak niet gehoord of gezien. Helemaal niets delen zou eigenlijk constructiever zijn. Daarvoor betaal ik een professional niet.
Ik maakte het eerder mee. En jij? Herken je het ook? Ik hoor het namelijk wel regelmatig in de verhalen van cliënten, soms houden mensen zichzelf in om dingen te delen, omwille van dit aspect. Herken je dit?
- De ander luisterde niet intens genoeg. De reactie sluit dus niet aan bij je verhaal.
- De ander begrijpt je helemaal niet.
- De ander gaat in op een detail, niet op de essentie van de boodschap. Deze kan dan verloren gaan.
- Je krijgt een advies omdat de ander hiermee geholpen was. Maar jij kan hiermee niets, …
- De ander onderbreekt je om je bijkomende vragen te stellen. Deze zijn niet altijd relevant voor jouw item.
- De ander denkt dat wat helpend is voor hem of haar , dit automatisch ook is voor jou.
- De ander dringt zijn mening/advies op. ‘Echt hoor, dit moet je proberen, je zal je zoveel beter voelen’
Wat kan je hiermee nu doen?
- Geef in elk geval aan dat je niet veel kan met dit antwoord.
- Misschien kan je je afvragen of je wel een reactie of feedback wenst. Soms is luisteren genoeg, veelal zelfs beter dan een verkeerd antwoord. Als dit zo is, laat het dan horen.
- Vraag de ander of hij je goed begrepen heeft. Misschien is jouw communicatie niet duidelijk voor hem.
- Bekijk de omstandigheden van het gesprek. Lopen er ondertussen kinderen rond die aandacht vragen, of zijn er andere aandachttrekkers? Dan heb je misschien een andere omgeving of context nodig voor dit soort gesprek.
Want soms kunnen we onze omgeving het beste helpen om ons te helpen. Voor zover deze omgeving dit echt hoort en er iets mee doet. En als dit niet het geval is, dan dien je je conclusies te trekken, zoals ik nu doe met deze dienstverlener.
Je leest me weer in augustus, vanaf 1 juli ben ik met vakantie voor 3 weken. Fijne vakantie of zomer ondertussen voor jou!
PS : ik bedoel hiermee niets negatiefs over de winkel Het kruidvat, ik koop daar regelmatig bepaalde producten, …